U Arborky 397, Praha 9, tel: +420 721 069 640

Sportareál Satalice nabízí využití volného času pro širokou veřejnost

RYCHLÝ KONTAKT

Sportareál Praha - Satalice, s.r.o.

U Arborky 397
19015 Praha 9
Česká republika

 

Telefon: +420 721 069 640

Mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

 

mapka

NOVINKY

 

 

SATALICE SPORTOVNÍ aneb BRUSLÍ CELÉ ČESKO (4.-12.6.2016)
týden plný bruslení a sportování.

bližší info / program na: http://www.inlinetalent.cz/inline-brusleni/brusleni-s-tomikem-talentikem/

 

Satalice v mediích

http://isport.blesk.cz/clanek/hokej/245341/hokej-ve-slunecnich-brylich-v-praze-zacala-tradice-letniho-turnaje.html

1. ročník HFL CUP-hokej ve slunečních brýlích

foto na:https://www.facebook.com/pages/Sportare%C3%A1l-Satalice/252769594813947

 

 

 

 

UBYTOVÁNÍ

Saunu známe hlavně jako zařízení, které má blahodárné účinky na zdraví člověka, především výborný preventivní účinek. Pravidelné saunování posiluje obranné schopnosti lidského organismu a snižuje výskyt různých onemocnění. Dále se sauna využívá jako prostředek k postupnému otužování i jako prostředek ke zvyšování kondice. Sauna je název pocházející z finštiny a označuje typickou lázeň především severských národů, která je charakteristická střídavým pobytem osob v prostředí horkého, relativně suchého vzduchu, provázeným intenzivním pocením a následným ochlazováním v chladné vodě, na studeném vzduchu, ve sněhu nebo jen pod chladnou

Desatero sauny

  1. V prostorách sauny nekuřte!
  2. V šatně odložte vše – vezměte si sebou pouze mycí potřeby.
  3. Před vstupem do potírny se umyjte mýdlem, vlasy však až před poslední návštěvou potní místnosti.
  4. Před každým vstupem do potírny setřete vodu z povrchu těla.
  5. Do potní místnosti si vezměte ručník, dýchejte ústy – suchý vzduch vysušuje nosní sliznici.
  6. Při pocení si masírujte povrch těla kartáčem, nebo březovou metličkou.
  7. Při dokonalém prohřátí pot omyjte pod sprchou a ochlaďte se v bazénu – i hlavu, nebo alespoň zátylek. Při pocitu chladu se z ochlazovacího prostoru vraťte do potírny. Proti prochlazení nohou je důležité mít přezůvky.
  8. Proceduru teplo – chlad, opakujte alespoň třikrát.
  9. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou – již bez mýdla.
  10. V odpočívárně zůstaňte alespoň půl hodiny – stále bez oděvu. Dopřejte si lehké jídlo, limonádu, kávu, něco slaného – naprosto nevhodný je tvrdý alkohol

Saunování s dětmi

Dříve než své děti přivedeme do sauny měli bychom vědět vše, co se saunováním dětí souvisí, co jim může prospět a čemu se naopak vyhýbat, aby účinek sauny byl co největší. Netrpí-li dítě projevy nějakého závažného onemocnění a je-li schopno běžných životních úkonů, zejména cvičit, běhat, plavat, koupat se v horké i chladné vodě, pak se nemusíme obávat neobvyklého prostředí sauny. Takto schopné dítě se může bez obav i saunovat. Správné saunování obvykle nečiní samo o sobě zdravým dětem žádné potíže, rozhodně nevede ke vzniku nemoci. Máte-li v této záležitosti jasno, nic nebrání tomu, aby se začalo s dětmi saunovat.

Účinky saunování

Saunování je skutečně jenom podpůrná procedura, rozhodně ne vždy a vše léčící. Bylo by pošetilé si myslet, že saunování může u kohokoliv vyléčit příčinu nemoci. Saunová lázeň jako fyzikální prostředek může jedině přispět k podpoře vlastních obraných sil organismu. Ukázalo se to při sezónním výskytu onemocnění horních cest dýchacích virového původu. Význam saunování spočívá v posílení vlastních obranných sil organismu vlivem reakcí organismu na teplený podnět. Efekt, kterého se saunováním dětí v mnoha rodinách a mateřských školách dosáhlo, a o kterém se ví již několik desítek let i u nás, řadí saunování v tomto směru za skvělý preventivní prostředek.

Zejména u dětí respiračně oslabených a u astmatiků se projevil příznivý vliv saunování. Zkušenost o poklesu onemocnění virovými chorobami dýchacích cest, jejich lehčím průběhu a snížení počtu komplikací u dospělých, byly již před léty důvodem k zavádění pravidelného saunování do programu ochrany zdraví dětí, zejména v jeslích a mateřských školách.

Dlouhodobý účinek saunování

Vlivem každého regulérního turnusu (s 1 či 2, max. 3 běhy), dochází u dětí bezprostředně, stejně jako u dospělých k účinku protistresových hormonů, k vylučování nadbytečné kuchyňské soli a také k přeladění vegetativní nervové soustavy důležité pro zkvalitnění různých životních funkcí (chuti k jídlu, kvalitního spánku, úpravy funkčních změn činnosti srdce a cév). Z hlediska dlouhodobého účinku má největší význam vzestup hladin imunoglobinu A, který se vyskytuje na sliznici dýchacích cest a zabraňuje pronikání mikrobů, jeho hladina klesá teprve 7. den po saunování, což je také důvod k pravidelnému saunování jednou za týden.

Účinek saunování na jednotlivé orgány

Dýchací systém

Zejména u větších dětí dochází k prohloubení dýchání, protože rozpuštěním a odstraněním vazkého hlenu dochází k uvolnění dolních cest dýchacích

Vegetativní systém

Dochází k nastolení rovnováhy obou složek neuroveregetativního systému, takže po saunování jsou děti zklidněny, v dobré pohodě, mají chuť k jídlu a dobře spí.

Hladina imunitních protilátek

Vlivem tepla dojde při každém saunování k bezprostředním změnám v počtech specifických buněk, které jsou jednak schopny pohlcovat choroboplodné mikroby i viry, jednak vyvolat tvorbu ochranných protilátek přímo na sliznici dýchacích cest a zvýšit celkovou hladinu imunitních globulinů, které až na dobu šesti dnů udržují dostatečnou výši hladiny a tedy i schopnost dětského organismu ochránit se vůči infekcím. Dalším projevem ovlivnění obranných reakcí je pokles druhu krvinek, které jsou průvodním jevem zánětu a alergie.

Hormonální hladina

Euforie (radostná nálada) a psychické i tělesné uvolnění (relaxace) jsou vyvolány reakcí hormonálního systému. Jeho produkty (tedy různé hormony) však vyvolávají nejenom tyto stavy. Vedou i k ústupu některých druhů bolestí kloubů a svalstva, dýchacích obtíží. Kromě toho se nově rozpoznal vliv saunové lázně na zvýšení hladiny imunitních látek tzv. imunoglobulinů.

Od kdy a kdy saunovat

Finové celému světu ukázali, že saunovat lze od nejútlejšího věku dítěte až do vysokého stáří. V praxi saunování s malými dětmi se ukázalo, že děti na závěrečném okraji batolícího věku, tj. ve věku dvou a půl až tří let jsou již natolik pohyblivé a schopny vyjádřit své reakce na neobvyklé prostředí saunové lázně, že nic nebrání tomu, aby se s nimi začalo saunovat. Děti po třetím roce nevyvolávají při saunování už žádné potíže a dá se s nimi přesně komunikovat pokud se týká pocitů v průběhu jejich saunování.

Nejvhodnější doba k saunování, pokud dítě navštěvuje MŠ je v dopoledních hodinách mezi 9 až 11 hodinou a to nejlépe po krátké vycházce či nenáročné pohyblivé aktivitě. Po sauně následuje oběd a odpolední odpočinek. Pro děti starší je vhodná doba odpolední, nejpozději do 18 hod. Po saunování má následovat večeře a spánek.

Saunujeme se

Saunování dětí má stejné fáze jako u dospělých. Dítě se svlékne donaha, neboť jen tak dosáhneme dokonalé očisty těla, osprchuje vlažnou vodou, důkladně omyje mýdlem, znovu osprchuje a utře se do ručníku, případně nechá tělo neosušené, neboť kapky vody za chůze odpadnou z povrchu kůže a pod ložní osuškou vstoupí do saunové kabiny. Na celý průběh saunování dohlíží dospělá osoba, která dbá na udržení pořádku a bezpečnost dětí.

Pro vyhřívání vybereme teplotu na rozhraní pásem horkého a hypertermického vzduchu, které se nachází (při teplotě 86°C v úrovni hlavy dospělé osoby) ve výši 2. stupně pryčny, tj. kolem 90 cm nad podlahou. Na vrcholu prohřívání obvykle po 3–5 min., maximálně po 6–8 min. si mohou děti masírovat pokožku prsty, kartáčkem či masážní žíňkou. Začnou na dolních končetinách a pokračují směrem nahoru. Po prohřátí si děti spláchnou pot z povrchu těla a následuje krátká koupel v bazénku či pobyt na čerstvém vzduchu doplněný respirační gymnastikou. Prohřátí a ochlazení je vhodné s dětmi opakovat dvakrát, nejvýše třikrát. Celková doba saunování nemá přesahovat u dětí 30 až 60 minut a řídí se předcházející vloženou a následnou tělesnou aktivitou.

Po posledním ochlazení se děti krátce osprchují vlažnou vodou, důkladně si osuší povrch těla a obléknou se.

Osvědčuje se zařadit po skončení saunování pohybovou aktivitu, zejména vhodné jsou respirační cviky případně krátkou aromamasáž, za využití zklidňujících esenciálních olejů.

Nemoci a saunování

V praxi se ukázala jako vyhovující zásada nesaunovat dítě po nemoci a následné rekonvalescenci ještě nejméně dva týdny po návratu do kolektivu, aby se nejprve adaptovalo na prostředí.

Zdroje: A. Mikolášek, Česká sauna; Internet